Praca zespołowa - według definicji Manfreda Gellerta i
Clausa Nowaka to „prowadząca do osiągnięcia konkretnego celu współpraca 2 – 8
specjalistów, charakteryzujących się różnorodną wiedza i różnymi
umiejętnościami, pracujących razem nad zdefiniowanym, złożonym zadaniem,
projektem lub problemem, według wspólnie ustalonych zasad.”
Organizacja zespołu
– jest bardzo ważnym elementem. Aby organizacja pracy zespołowej była skuteczna
musimy wziąć pod uwagę:
I Umiejętności i przydatność dla zespołu, a nie status, czy
osobowość. Wszyscy muszą być zaangażowani w wykonanie zadania i widzieć z tego
korzyści dla siebie.
II Wsparcie kierownictwa, innych pracowników.
III Odpowiedni system nagradzania. Nie można przy tym zapominać o
koordynacji swoich działań z resztą firmy, by nie oddzielić się od niej i nie
osiągnąć suboptymalizacji, która przeciąży resztę struktury.
Nagrodę należy
pojmować jako pochwałę i uznanie zarówno ze strony partnerów, jak i
przełożonych. Przy ustalaniu nagród pieniężnych należy przestrzegać jednej
zasady – że system premiowania ma wspomagać, a nie zakłócać prace zespołową.
Nagrody nad wszystko powinny przyczynić się do sukcesu zakładu, a nie danego
zespołu. Ustalanie obszarów, gdzie zespół może dążyć do wspólnych celów (i
widzieć wyniki współpracy) , jest istotną częścią budowania pracy zespołowej.
W wielu zespołach widać, kto jest liderem. Czasem jest to najwyżej
postawiony kierownik, a czasem w stabilnych zespołach pracowników fizycznych
można wybrać, wyznaczyć i przygotować konkretna osobę do odgrywania roli lidera
grupy.
1. Lawrence Holpp Jak kierować zespołami, 2001
Wydawnictwo READ ME
2. Jon R. Katzenbach, Douglas K. Smith Siła zespołów : wpływ pracy zespołowej na
efektywność organizacji [przekł.
Iwona Sochacka]. Dom Wydawniczy ABC, 2001.
3. Andrzej K. Koźmiński. Zarządzanie w warunkach
niepewności : podręcznik dla zaawansowanych, Warszawa: WN PWN. 2005
4. Stwórz zespół z ikrą, praca zbiorowa pod
redakcją Anny Żółcińskiej, Harvard Business Essentals, 2006.
5. Zarządzanie. Teoria i praktyka, (2006;
wyd. V z 2000r.), praca zbiorowa pod redakcją Andrzeja K.Koźmińskiego i
Włodzimierza Piotrowskiego. Warszawa: WN PWN.
Witaj, bardzo podoba mi się Twój blog, dlatego dodałem Cię do mojej listy blogów pod adresem firmeon.pl
OdpowiedzUsuńZajrzyj jeżeli masz ochotę:)
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńW dużych firmach pracownicy muszą nosić przy sobie specjalne identyfikatory https://www.maxsc.com.pl/grawer/identyfikatory/ za pomocą których często nadawane są im określone uprawnienia. Takie akcesoria mają duży wpływ na organizację pracy oraz podział obowiązków w firmie.
OdpowiedzUsuńŻeby praca zespołowa była skuteczna, należy posiadać w niej odpowiednie charaktery i potrafić tą grupą zarządzać. Można również skorzystać z oferty firmy https://www.impactinternational.com/polska/service/efektywnosc-zespolow, wyspecjalizowanej w rozwoju firm.
OdpowiedzUsuńA jesteście pewni, że zespół jest tak dobrany aby mógł bez przeszkód współpracować ze sobą i harmonijnie pracować? nie każda osoba jest stworzona do pracy w zespole, niektóre jednostki wolą indywidualne stanowiska. Można to ocenić już na etapie rekrutacji, z pomocą takiego narzędzia jak https://extended.tools/extended-disc-analiza-indywidualna/ . Zobaczcie koniecznie na stronie kto i pod jakimi warunkami może z Extended Disc korzystać (na pewno będzie potrzebny certyfikat).
OdpowiedzUsuń