Źródło wiedzy o przedsiębiorczości

środa, 21 listopada 2012

Skuteczna organizacja pracy zespołowej z podziałem kompetencji, określeniem ról i sposobów na utrzymanie zaangażowania.





Praca zespołowa - według definicji Manfreda Gellerta i Clausa Nowaka to „prowadząca do osiągnięcia konkretnego celu współpraca 2 – 8 specjalistów, charakteryzujących się różnorodną wiedza i różnymi umiejętnościami, pracujących razem nad zdefiniowanym, złożonym zadaniem, projektem lub problemem, według wspólnie ustalonych zasad.”

Organizacja zespołu – jest bardzo ważnym elementem. Aby organizacja pracy zespołowej była skuteczna musimy wziąć pod uwagę:

I Umiejętności i przydatność dla zespołu, a nie status, czy osobowość. Wszyscy muszą być zaangażowani w wykonanie zadania i widzieć z tego korzyści dla siebie.


II Wsparcie kierownictwa, innych pracowników.

III Odpowiedni system nagradzania. Nie można przy tym zapominać o koordynacji swoich działań z resztą firmy, by nie oddzielić się od niej i nie osiągnąć suboptymalizacji, która przeciąży resztę struktury.
     Nagrodę należy pojmować jako pochwałę i uznanie zarówno ze strony partnerów, jak i przełożonych. Przy ustalaniu nagród pieniężnych należy przestrzegać jednej zasady – że system premiowania ma wspomagać, a nie zakłócać prace zespołową. Nagrody nad wszystko powinny przyczynić się do sukcesu zakładu, a nie danego zespołu. Ustalanie obszarów, gdzie zespół może dążyć do wspólnych celów (i widzieć wyniki współpracy) , jest istotną częścią  budowania pracy zespołowej.
W wielu zespołach widać, kto jest liderem. Czasem jest to najwyżej postawiony kierownik, a czasem w stabilnych zespołach pracowników fizycznych można wybrać, wyznaczyć i przygotować konkretna osobę do odgrywania roli lidera grupy.




Literatura: 

1. Lawrence Holpp Jak kierować zespołami, 2001 Wydawnictwo READ ME
2. Jon R. Katzenbach, Douglas K. Smith  Siła zespołów : wpływ pracy zespołowej na efektywność organizacji  [przekł. Iwona Sochacka]. Dom Wydawniczy ABC, 2001.
3. Andrzej K. Koźmiński. Zarządzanie w warunkach niepewności : podręcznik dla zaawansowanych, Warszawa: WN PWN. 2005
4. Stwórz zespół z ikrą, praca zbiorowa pod redakcją Anny Żółcińskiej, Harvard Business Essentals, 2006.
5. Zarządzanie. Teoria i praktyka, (2006; wyd. V z 2000r.), praca zbiorowa pod redakcją Andrzeja K.Koźmińskiego i Włodzimierza Piotrowskiego. Warszawa: WN PWN. 










5 komentarzy:

  1. Witaj, bardzo podoba mi się Twój blog, dlatego dodałem Cię do mojej listy blogów pod adresem firmeon.pl
    Zajrzyj jeżeli masz ochotę:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. W dużych firmach pracownicy muszą nosić przy sobie specjalne identyfikatory https://www.maxsc.com.pl/grawer/identyfikatory/ za pomocą których często nadawane są im określone uprawnienia. Takie akcesoria mają duży wpływ na organizację pracy oraz podział obowiązków w firmie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Żeby praca zespołowa była skuteczna, należy posiadać w niej odpowiednie charaktery i potrafić tą grupą zarządzać. Można również skorzystać z oferty firmy https://www.impactinternational.com/polska/service/efektywnosc-zespolow, wyspecjalizowanej w rozwoju firm.

    OdpowiedzUsuń
  5. A jesteście pewni, że zespół jest tak dobrany aby mógł bez przeszkód współpracować ze sobą i harmonijnie pracować? nie każda osoba jest stworzona do pracy w zespole, niektóre jednostki wolą indywidualne stanowiska. Można to ocenić już na etapie rekrutacji, z pomocą takiego narzędzia jak https://extended.tools/extended-disc-analiza-indywidualna/ . Zobaczcie koniecznie na stronie kto i pod jakimi warunkami może z Extended Disc korzystać (na pewno będzie potrzebny certyfikat).

    OdpowiedzUsuń